Magyar Turizmus Akadémia rendezvénye 2022.09.15

Konferencián jártam (vendégként!)

A Magyar Turizmus Akadémia szervezésében valósult meg egy szakmai konferencia.

Tematikája a Turizmus területén dolgozók HR nehézségei munkáltatói és munkavállalói igények mentén.

A rendezvény cím: A képzés az új megtartás?

Azt hiszem Neked is egyértelmű, hogy a címe alapján mi került fókuszba.

A képzés, mint motiváló eszköz és egyben befektetés.

Az alábbi kis iromány ezek zanzásított verziója, de közel sem elegendő komoly konzekvenciák levonásához.

 

Munkaerőpiaci trendek és adatok a turizmusban

Első két előadónk munkaerőpiaci trendek és adatok alapján felvázolta, hogy a Turizmus területén a COVID hatására (főként annak a szakmára gyakorolt hatására), milyen változások mentek végbe a munkavállalói oldalon, másfelől ez mennyire tér el a más ágazatok adataitól.

Ami talán a legfontosabb, hogy más szakmákhoz képest 2* annyian álltak neki munkát keresni, vagy voltak nyitottak új munkahelyre.

Hatalmas mértékben befolyásolta a járvány és az amiatt kialakult leállás a szakmában a munkavállalók bizonytalanságát és magának a munkahelyeknek a bizonytalanságát.

Ez nem meglepő, hiszen egyik napról a másikra állt földbe a szakma.

Az elvándorlás óriási volt (és továbbra is az), de emögött nem csak a bizonytalanság, hanem a más típusú életvitel is benne van véleményem szerint.

2021-es adat szerint a megkérdezett szakemberek:

  • 31% Munkahelyváltáson gondolkozott
  • 35% Nyitott volt a váltásra, de nem keresett
  • 34% Nem tervezett váltani

A szakmában képzett emberek stressztűrése és kvalitása miatt az Őket felszívó ágazatok a nyertesi ennek a kialakult helyzetnek, de a Turizmus szakma továbbra is velük kell versenyezzen tehát a munkavállalókért.

 

A munkavállalói oldalról

a már említett stabilitás mellett a fizetések emelése, a béren kívüli juttatások és a képzések fontossága játsza a legnagyobb szerepet a választásuknál.

Emellett megjelent a rugalmas időbeosztás és a munka vs magánélet összeegyeztethetősége és a jó csapat is.

Nyilván mutatkozik eltérés a kék- és fehérgalléros munkavállalók motiválásában, de ezt most nem fejteném ki.

 

Munkáltatói oldalról kihívás;

a folyamatos béremelés, a jó csapat építése és a bizonytalanságok csökkentése.

Ez a top 3 de nyilván van még ezen kívül is.

Ide sorolható a vezetők nevelése és képzése.

Képzések pedig befektetések az egyénbe egy bizonytalan környezetbe, ahol lehet, hogy váltani akarna…

 

HR szempontból kihívás,

hogy nincs elég jelentkező, hozzáállásuk nem jó és hogy nincs meg a megfelelő szakképesítés. Ehhez kapcsolódott a magas fizetési igény, de véleményem szerint ez inkább a szakképesítéshez és a hozzáálláshoz viszonyított bérigényt jelenti.

A képzések viszont mindenféleképpen növelik a motivációt a maradásra és képzik is egyúttal a munkavállalót.

 

Generációs különbségekről is szó esett.

Érdekes volt hallgatni, és bevallom egy részével kritikus is vagyok, de mindenféleképpen hasznos volt!

A lényeg:

A fiatalabb generációk a környezeti hatások miatt más készségekkel rendelkeznek, melyek nagyrésze csiszolható, de nem alapjaiban megváltoztatható.

Ilyen például a fókuszálás képessége.

Régen, mikor kevesebb inger volt a 90 perces Columbo részt simán végig nézték az emberek, ma meg már egy kutatás szerint egy átlag amerikai egyetemista 500 (!) videót pörget át 30 perc alatt a TikTokon… Te meg a Columbo 1/3-ánál tartasz még csak.

Durva!

Ugyan ez a helyzet a memóriával.

Anno fejből tudta az ember 20 ember telefonszámát, ma már a sajátunkat is alig.

A fiatal generáció rövidtávú memóriája lényegesen erősebb, mint a hosszútávú. Ugyan ez az idősebb generációknál kb. egy szinten van.

Viszont a fiatalok sokkal könnyebben adaptálódnak bizonyos feladatokba és a technológiákat is könnyebben elsajátítják.

Az előadás anekdotáján elmesélve, de eljutottunk a kérdéshez, hogy melyik korosztály alkalmazása javasolt.

Bár korábban volt rá utalás, hogy a 24-45 közötti korosztállyal érdemes foglalkozni… a baj csak az, hogy NEM LESZ!

A számok szerint 2030-ra a munkavállalók 30%, tehát minden 3. munkavállaló ennél idősebb lesz!

Ez pedig a nyugdíjkorhatár kitolásával azt jelenti, hogy az idősebb korosztályokat is motiválni kell rá, hogy tanuljanak és maradjanak frissek, hiszem már egyre több időt kell eltöltsenek a munkaerőpiacon.

Ez a jelenség negatívan is megjelenik a fiatal korosztály hozzáállásában, hisz oly sokat fognak még dolgozni, hogy nem is nagyon akarnak (az átlag) határozottan és felelősségteljesen munkát vállalni helyes hozzáállással 30 éves kora alatt, hisz „ráér az még, úgyis lesz sok időm karriert építeni”.

 

Volt előadás az oktatás „hogyan?” -járól.

Ez főként arról szólt, hogy játékos módon, a kíváncsiságát felkeltve a munkavállalónak kell tanítani bármit is.

Hisz az agy ugyanúgy tanul, csak a körülmények változnak.

Ne ültessük be 3 napra sales oktatásra, ha 15db 15perces videós oktatóanyag hatékonyabb.

Ne kényszerítsük a tanulásra, hanem motiváljuk arra, hogy érdekelje is a tanult anyag.

Nyújtsunk lehetőséget, hogy mielőbb ki is próbálhassa az új képességeit, ami azt jelenti, hogy több kisebb feladattá kell bontani az anyagot.

Kis sikerek egy nagy anyag helyett!

 

Kerekasztal beszélgetés

Volt egy izgalmas kerekasztal beszélgetés, ahol a turizmus több területének hiteles képviselőit kérdezték a saját tapasztalataikról és hozzáállásukról a kialakult helyzethez.

Mindenki máshogy kezelte a helyzetet a COVID kapcsán és az amúgy is kiélezett munkaerőpiaci helyzetben, de azt mindenki említette, hogy a képzésekre nagy hangsúlyt fektet.

Vezetőképzésre épp annyira, mint szakmai továbbképzésre és akár nyelvtanulásra egyaránt.

Már nem a több napos tréningek uralkodnak, hanem az egyéni ütemben végzett, online oktatások.

 

Személyiségtípusok

Volt egy előadás a DISC személyiségtípusokról.

Ez önmagában is érdekes és fontos, de ennek a fókusza az volt, hogy ezt megismerve, és magát az egyént (kollégát, munkavállalót, stb) megismerve mennyire személyre szabottabban tudjuk kezelni a mindennapos konfliktusokat és az egész csapatot.

Fontos ez mindenki számára, nem csak HR szempontból.

Nyilván mindenkit más motivál és más stresszel.

Más a siker megélése és más a kudarcé.

Nem mindenki látja ugyan úgy a feladatot vagy egy új helyzetet más-más oldalról.

Anélkül, hogy ebbe belemennék, a legfontosabb talán annak a ténynek az elfogadása, hogy mindenki más!

És ez így van jól!

Jól kezelni viszont ezt felelősséggel és tudatossággal lehet!

Az eredménye pedig boldog és kiegyensúlyozott emberi kapcsolat és hatékonyabb munkakapcsolat.

Tiszta siker, erre nekem is egyre jobban kell figyeljek!

 

Magyar Turizmus Akadémia

Szó esett nyilván a szervezet által nyújtott képzésekről és metodikáról.

Annak személyre szabhatóságáról épp úgy, mint rugalmasságáról.

Hiteles és szakértő csapattal képzik a munkavállalókat egyénenként és csapatonként is.

Személyesen igény esetén, de alapvetően képernyőn keresztül, de nem előre felvett anyaggal, hanem akkor is élőben.

Vezetői képességek fejlesztése, szakmai képzés és nyelvoktatás is van Náluk.

Izgalmas portfólió, ahova személyenként és szervezetenként is lehet jelentkezni.

 

Összegzés

Nagyon jó volt ennyi szakmabelivel találkozni.

Nyilván nekem rendezvényszervezőként a turizmus elvileg nem lenne teljesen releváns, de ezen problémák, vagy sokkal inkább feladatok és kihívások nagyon is egybevágnak.

Részben a rendezvényszervezést is a turizmus alá sorolják be.

Nem a legjobb megoldás, de a többi rosszabb lenne, ez jogos.

Maga a szakmai nap nagyon jó volt!

Sokat tanultam és már holnaptól alkalmazom is egy részét.

A szemlélet, a konkrét technikák és az ötletek is nagyon hasznosak voltak és biztos vagyok benne, hogy teljességgel beépíthetőek az én vállalkozásomba is!

Örülök, hogy ilyen konferenciák vannak és bízok benne, hogy a későbbiekben is lesz lehetőségem elmenni és tanulni!

Többi izgalmas cikkünket itt találod:

https://www.hybridagency.hu/blog/

Tartalomjegyzék

Facebook
LinkedIn
Email
Picture of Petőfi Tamás

Petőfi Tamás

Petőfi Tamás vagyok, a Hybrid Agency alapítója. Olyan céges rendezvényeket szervezek sikeres KKV-knak, amikbe nem kell, hogy beleőszüljenek. Nem rabolom az idejüket, nem merülnek fel plusz költségek, így a siker szinte garantált. Főiskolai időszakom alatt saját csoportos utazásokat szerveztem. Ezt követően extrém sport programokat is lebonyolítottam csoportoknak. Voltam nonprofit szervezet belsős rendezvényszervezője. Junior rendezvényszervezőként dolgoztam egy hazai ügynökségnél. Senior rendezvénymanager voltam egy nemzetközi ügynökségnél. Sokáig szabadúszóként bedolgoztam hazai nagy ügynökségeknek. A FINA 2022 rendezvény teljes dekorációjának én voltam a vezetője / felelőse.

A DÖNTÉS A TIÉD!

Jelentkezz most és hozzuk össze az eddigi legütősebb céges rendezvényeteket!

Ha tetszett a cikk és Te is hasonló rendezvényt szeretnél, vagy pont a fent leírt hibákba nem akarsz belecsúszni, akkor ne késlekedj!

✓ Kötelezettségmentes konzultáció Tamással

További cikkek

Összetevők
Rendezvényszervezési TIPPEK
Petőfi Tamás

Ételérzékenység a rendezvényen

Az ételérzékenység / ételallergia, de a vallási vagy diétás étkezés is fontos tényezők, amikre egy rendezvény szervezésénél figyelni kell! Akár halálos is lehet, de épp elég, ha csak ciki a rendezvény számára…

Elolvasom a cikket

Kérj díjmentes visszahívást!

Az űrlap kitöltését követően hamarosan keresni fogunk

A beszélgetés díjmentes, illetve nem jár semmilyen kötelezettséggel sem.

GDPR, Adatkezlés és ehhez hasonló témákban kérlek látogass el Adatkezelési tájékoztató oldalunkra (KATT IDE)!